Poštovné zadarmo pri objednávke nad 80€.

Vplyv trávenia na kvalitu pleti

probiotika_blog

Dnes sa spolu pozrieme na tému mikrobiómu, ktorej sa v posledných rokoch venuje veľká pozornosť. A dôvody sú zrejmé.

Čo to vlastne mikrobióm je? Mikrobióm alebo mikroflóra je súhrnné označenie pre mikrobiálne osídlenie ľudského tela. Je to vlastne súbor baktérií, kvasiniek, húb, vírusov a protozoí (prvokov) vyskytujúcich sa na ľudskom tele a v ňom. Mikrobiálna mikroflóra osídľuje päť súčastí ľudského tela, a to nosovú sliznicu, ústnu dutinu, pokožku, tráviaci a močovo-pohlavný trakt. Každá z nich sa vyznačuje špecifickou mikroklímou. My sa zameriame na črevný (tráviaca sústava) a kožný (pokožka) mikrobióm.

Črevný mikrobióm je malý svet, kompletný ekosystém ukrytý v našich črevách. Je súhrnom všetkých génov, baktérií, plesní a kvasiniek, ktoré žijú v našom črevnom systéme. Medzi základné funkcie črevnej mikroflóry patrí napríklad aj tvorba mikrobiálnej bariéry voči patogénom alebo potencionálnym patogénom, tvorba metabolických produktov mikroflóry, ktoré majú vplyv na pohyblivosť črevných stien a ich prekrvenie či produkcia vitamínov. Mikrobióm je veľmi dôležitý pre človeka, pretože zásadne ovplyvňuje jeho zdravie, vývoj, správne fungovanie fyziologických procesov či imunitu. Ak dôjde k zmene zloženia črevného mikrobiómu, k dysbióze, resp. mikrobiálnej nerovnováhe medzi dobrými a škodlivými mikróbami, začnú sa premnožovať patogénne druhy mikroorganizmov a rozvinú sa typické príznaky viacerých ochorení. Ide napríklad o zápaly čriev, infekčné hnačkové ochorenia, chronické zápaly čriev či poruchy črevného systému ako napríklad syndróm dráždivého čreva. Nerovnováha tiež môže spôsobovať rôzne alergie či intolerancie. Na mikrobiálnu disharmóniu citlivo reaguje dokonca ľudský mozog. Mikrobióm komunikuje s mozgom človeka prostredníctvom osi črevo – mozog (tzv. gut-brain axis), a tak ovplyvňuje náladu a psychiku človeka. Dysbióza teda zodpovedá za celý rad zdravotných ťažkostí človeka počnúc cukrovkou, obezitou až po úzkosť a depresie.

O pokožke zvyčajne uvažujeme iba v súvislosti s krásou. Je však nevyhnutná aj pre naše celkové zdravie. Koniec koncov, je to najväčší orgán nášho tela. Kožný mikrobióm pozostáva z rôznych druhov mikroorganizmov vrátane rôznych druhov baktérií, kvasiniek, parazitov, ktoré žijú na našej koži. Koža je kolonizovaná prospešnými mikroorganizmami a slúži ako fyzická bariéra voči invázii patogénov. Výskumy ukázali, že kožná bariéra, ktorá zabraňuje transepidermálnej strate vody (TEWL) je ovplyvňovaná objemom a diverzitou mikróbov. Na zdravej koži existuje rovnováha medzi kožným mikrobiómom a kožnou bariérou. Hoci má naša koža výnimočnú schopnosť seba-regenerácie, je neustále vystavovaná rôznym vonkajším vplyvom, ako napríklad  ultrafialové žiarenie, znečistené ovzdušie či kozmetické výrobky. Taktiež je ovplyvňovaná vnútornými faktormi ako napríklad stav imunitného systému či genetické zmeny. Nevyvážený mikrobióm alebo kožná dysbióza je spojená s mnohými kožnými ochoreniami, vrátane psoriázy, alergií, ekzému, kontaktnej dermatitídy, akné, zlého hojenia rán, lupín, kvasinkových a plesňových infekcií či rosacei.

Ako teda podporiť zdravý mikrobióm? Na udržanie zdravej mikroflóry je dôležité dodržiavať zásady správneho životného štýlu. 

Dodržujte zdravú stravu a pitný režim.

  1. Jedzte stravu bohatú na vlákninu

Orechy, semená, ovocie, zelenina, celozrnné obiloviny obsahujú prebiotické vlákna, ktoré sú prospešné pre naše črevá. Môžu tiež pomôcť znižovať stresový hormón.

  1. Zdroje omega-3 mastných kyselín

Ryby ako napríklad makrela, losos, sardinky či tuniak, vajcia, chia semienka, ružičkový kel, vlašské orechy, konopné či ľanové semená podporujú dobré baktérie v čreve a môžu znížiť riziko porúch mozgu.

  1. Fermentované potraviny

Jogurty, kefír, kyslá kapusta či syry obsahujú zdravé mikróby, akými sú baktérie mliečneho kvasenia.

  1. Potraviny bohaté na polyfenoly

Kakao, zelený čaj, olivový olej, červené víno či káva obsahujú polyfenoly, ktorých pravidelná konzumácia môže okrem iného podporovať trávenie a chrániť pred srdcovo-cievnymi ochoreniami.

  1. Potraviny bohaté na tryptofán

Morčacie mäso, vajcia, banány, mandle, tekvicové a slnečnicové semená či bobuľové ovocie.

Obmedzte niektoré potraviny

Pokúste sa obmedziť potraviny ako napríklad cukor, lúpanú ryžu a výrobky z bielej múky obsahujúce lepok. Odporúčame tiež znížiť konzumáciu mastného mäsa a potravín obsahujúcich nasýtené mastné kyseliny a nahradiť ich potravinami obsahujúcimi vlákninu.

Starajte sa o svoje črevá

Dopĺňajte probiotiká (živých bakteriálnych kmeňov, napr. laktobacilov a bifidobaktérií), ktoré pomáhajú udržiavať fyziologickú rovnováhu v tráviacom trakte, potláčajú rozmnožovanie hnilobných baktérií, ovplyvňujú vstrebávanie a tvorbu niektorých vitamínov a v konečnom dôsledku majú pozitívny účinok na náš imunitný systém. Odporúča sa prijímať aj prebiotiká (nestráviteľné zložky potravy, napríklad vlákninu), ktoré stimulujú rast a aktivitu prirodzeného črevného mikrobiómu.

Pokiaľ hľadáte doplnok stravy, ktorý je zameraný práve na podporu zdravého črevného mikrobiómu, pozrite si nové probiotické kapsule Skin & MIcrobiome od Gallinée, ktoré sú špeciálne navrhnuté pre potreby citlivej pokožky. Obsahujú koncentrovaný komplex živých probiotických kmeňov, pre- a post- biotík, ktoré pozitívne pôsobia na črevnú flóru a pomáhajú znižovať príznaky zápalu a citlivosti kože. 

Hýbte sa

Keď cvičíte, zvyšujete prietok krvi do pokožky a vyživujete ju životne dôležitými živinami a kyslíkom.

Pokúste sa držať stres pod kontrolou

Rovnako ako mnoho ďalších funkcií nášho organizmu, stres pravdepodobne negatívne ovplyvňuje aj to, čo sa deje s našou pokožkou. Skúste nájsť metódu zvládania stresu, ktorá vám najviac vyhovuje, napríklad jógu alebo meditáciu.

ZDROJE:

  

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.